FIAT X1/9
Facts
om bilen
X 1/9 i Danmark, her er
ialt indregistreret ca 200 x 1/9'ere, disse biler blev importeret
til Danmark af Nordisk Fiat i
tiden fra 1973 og indtil 1981. Da produktionen i 1982 gik over
til Bertone's egne samlefabrik, gled X 1/9 ud af Fiat's
sortiment i Danmark.
X 1/9 det kryptiske navn
er Fiat fabrikkernes kodebetegnelser for biler under udvikling, X
1/9'eren beholdt dog sit
kodenavn, tiltrods for, at den var ment til, at være en Fiat 128
Spider.
X 1/9 er bygget op omkring
Fiat 128 modellens motor & gearkasse, der viste sig at være
velegnet til at placere i
en centermotor bil, X 1/9 har således principielt arvet
128'erens motor & gearkasse, samt til dels også hjulophæng.
X 1/9 modellen blev bygget
med henblik på det nord-amerikanske marked, bilen blev derfor
bygget i henhold
til nogle nye direktiver vedrørende karosseriets sikkerhed, der
indebar en "crash-test" frontalt med 80 km/t,
samt en test hvor bilen rullede rundt på taget med en
udgangshastighed på 130 km/t, for begge tests gjaldt det
at førerkabinen ikke måtte deformeres. X 1/9 bestod begge
prøver. Kort efter frafaldt den amerikanske regering
kravene fordi de var for strenge over for de amerikansk
producerede biler.
X 1/9 blev oprindeligt
produceret med en 1290 cm motor med 4-trins gearkasse, i 1979 med
introduktion
af Fiat's Ritmo serie blev motoren skiftet ud med Ritmoens 1498
cm motor, og dens 5-trins gearkasse.
I 1982 blev den nord-amerikanske udgave af Fiat X 1/9, udstyret
med Bosch L-Jetronic elektronisk indsprøjtning
og katalysator, hvilket de sidste europæiske modeller også var
udstyret med.
Bilmagasinets udtalelser
om denne Baby Ferrari
Member no. 310 of X1/9 Club of Denmark